Voor het onderwijs

WAARD biedt diverse workshops aan om kennis te vergroten over het aanpakken van discriminatie en het bevorderen van inclusie.

Workshops

Op zoek naar een workshop over inclusie, discriminatie of diversiteit? Kijk hieronder voor ons aanbod. Onze workshops zijn aan te passen aan verschillende niveaus en leerjaren. Wij hebben ervaring met vele doelgroepen en kunnen zo goed aansluiten op de leefwereld van de leerlingen (PO, VO, MBO en HBO).

Leidend zijn de doelen die per workshop behaald kunnen worden, deze staan onderaan de uitleg van de workshop genoemd. De werkvormen worden altijd begeleid door een professional.

#metoo - Gerust Eropuit

Wanneer ga je een grens over?

  • 2,5 uur

Grenzen verschillen per persoon, maar ook per situatie kunnen ze afwijken. Sterker nog, een grens kan binnen enkele minuten veranderen. Hier zijn veel dingen van afhankelijk, maar uiteindelijk gaat het erom waar jij jezelf prettig bij voelt. Bij deze workshop gaan de deelnemers aan de hand van een film in gesprek over grenzen tijdens het uitgaan en zien ze wat invloed heeft op de grenzen van de acteurs. 

  • (Seksueel) grensoverschrijdend gedrag wordt besproken en hierdoor deels uit de taboesfeer gehaald.
  • Sensitiviteit ontwikkelen t.a.v. andermans grenzen.

Aanvragen

De Gekleurde Bril

Hoe zie jij een ander?

  • 1,25 tot 2,5 uur

Iedereen ziet de wereld en de mensen erin op een andere manier. Maar hoe bewust ben jij je hiervan? En als je dit vervolgens weet, hoe ga je ermee om? Het leren kennen van je eigen (onbewuste) vooroordelen is een eerste stap. Aan de hand van foto’s van zeer diverse mensen (en het gesprek hierover) komen de leerlingen achter hun eigen aannames. 

  • Vergroten van bewustwording eigen vooroordelen en hierdoor discriminatie verminderen.
  • Kritisch leren denken over eigen aannames. 

Aanvragen

Mystery Guest of Gevlucht!

Wat is jouw verhaal?

  • 1,25 uur

Discriminatie is soms iets ongrijpbaars, je hoort en leest er veel over, maar hoe ziet het er nu echt uit? Bij deze workshop komt er iemand langs met een persoonlijk verhaal over uitsluiting. De leerlingen stellen vragen en gaan zo het gesprek aan. Dit zorgt ervoor dat er meer empathie is voor mensen die gediscrimineerd worden. Er wordt gebruik gemaakt van diverse vrijwilligers. Gevlucht heeft dezelfde werkvorm, maar hier gaat het om het verhaal van een vluchteling. 

  • Creëren van een ontmoeting tussen verschillende mensen.
  • Leren van een ander, maar toch oog hebben voor overeenkomsten.

Aanvragen

Open Deur?!

Hoe stap jij op iemand af?

  • 1,25 uur

Hoe goed ken jij je buren, maak je wel eens een praatje? Stap je ook op mensen af die anders zijn dan jij en wat zeg je dan? Een open en respectvol gesprek voeren is niet altijd even gemakkelijk. Wel kan het je veel opleveren. Bij deze werkvorm gaan de leerlingen aan de hand van een interactieve game met mensen in gesprek (smartphone, tablet of laptop zijn hierbij nodig). Hoe goed ze kunnen luisteren en doorvragen bepaalt of ze het einde halen. De personen in het spel hebben elk een verhaal wat linkt aan diversiteit.

  • Spelenderwijs ontdekken van de eigen vooroordelen.
  • Gespreksvaardigheden oefenen om tot een respectvolle omgang te komen.

Aanvragen

Ik ben een andere jij

Hoe inclusief denk jij?

  • 1,25 uur

Hoewel wij allemaal verschillend zijn, delen wij veel overeenkomsten. Toch wordt vaak de nadruk op de verschillen gelegd, wat ervoor kan zorgen dat mensen verder van elkaar verwijderd raken. Diversiteit en inclusie zijn woorden die tegenwoordig vaak worden genoemd, hier wordt tijdens de workshop ook op ingegaan. Ook wordt de link gelegd met discriminatie en micro-agressie. 

  • Bewustwording creëren over discriminatie en ongewenst gedrag.
  • Het belang van diversiteit en inclusie inzien.

Aanvragen

Discriminatie van toen en nu

We zijn er nog niet

  • 1,25 uur

Tijdens de Tweede-Wereldoorlog werden er wereldwijd extreme vormen van discriminatie toegepast. Grote groepen mensen werden vervolgd om wie zij waren, dat is nu wel anders, toch? We bespreken hoe het eraan toe ging tijdens de oorlog en denken na over de gevolgen. Daarna trekken we de vergelijking met vandaag de dag, welke groepen ervaren nog discriminatie?

  • Leren hoe het eraan toe ging qua discriminatie in WO2.
  • Vergelijking maken met het heden, speelt discriminatie nog?

Aanvragen

Sporen van Slavernij

Wat de WIC in Groningen deed

  • 1,5 tot 2 uur

Deze werkvorm wordt in de open lucht gedaan, in de binnenstad van Groningen. Onze medewerker begeleidt de leerlingen langs plekken die een link hadden met de trans-Atlantische slavenhandel. Wat weinig mensen weten is dat er in Groningen een hoofdkantoor van de WIC stond en dat de stad en Ommenlanden veel profijt hadden van deze handel. 

  • Ontdekken wat er nog zichtbaar is van de tijd van de WIC in de stad.
  • Leren over de slavernij en het Nederlandse kolonialisme en dit doortrekken naar het heden.

Aanvragen

Gedeeld verleden

Van o.a. Suriname en Nederland

  • 1,5 tot 2 uur

Curaçao, Bonaire en Suriname, dat dit Nederlandse koloniën waren, weet bijna iedere Nederlander. Dat Nederland in totaal meer dan 50 koloniën had ten tijden van de VOC en de WIC, weten veel minder mensen. Deze werkvorm gaat specifiek in op de slavernij en de invloed van het kolonialisme.

  • Leren hoe het leven er voor een tot slaafgemaakt persoon uit zag.
  • Leren wat de impact was van het kolonialisme.

Aanvragen

Lesmateriaal

Bij WAARD ontwikkelen wij ook lesmateriaal wat door leerkrachten zelf ingezet kan worden. De verschillende werkvormen worden altijd uitgelegd in de vorm van een lesbrief en wij bieden het lesmateriaal kosteloos aan. De doelen die per les behaald kunnen worden staan onderaan de uitleg van het materiaal benoemd. 

 

Kleuterdiversiteit

Show don't tell

Aan de hand van 4 prentenboeken is er een lesbrief ontwikkelt om diversiteit te laten zien. Door simpelweg te laten zien dat er verschillende soorten mensen zijn, die anders zijn dan jijzelf, wordt de acceptatie bevorderd. Het oeroude principe van onbekend maakt onbemind geldt immers nog steeds. Deze werkvorm kan door de docent zelf worden uitgevoerd, wij leveren de boeken en de lesbrief. Deze boeken zijn geschikt voor kinderen in groep 1 t/m 3.

  • Bespreken van diversiteit op een laagdrempelige manier.
  • Laten zien dat anders zijn leuk is. 

Aanvragen

In Andermans schoen

Wat zou jij doen?

Voor veel mensen herkenbaar; je ziet iets naars gebeuren maar je weet niet precies wat je moet doen. Dit is met discriminatie helemaal lastig, want hoe grijp je in? Dat verschilt per situatie en per persoon, maar het is goed om hier vooraf over na te denken. Niets doen is namelijk hetzelfde als goedkeuring geven aan wat er gebeurt.

  • D.m.v. het bystander intervention model leren de leerlingen wat ze kunnen doen als ze discriminatie zien gebeuren.

Bezoek de website

Aanvragen

Wil je een workshop of lesmateriaal aanvragen, of heb je een vraag?

Neem dan contact met ons op via info@wijzijnwaard.nl of het formulier.

Aanvragen

Deze site wordt beveiligd door reCAPTCHA en het Google Privacy-beleid en de servicevoorwaarden zijn van toepassing.